47. Zimný zraz turistov - Oščadnica: 17.-20. január 2013

17. 1. 2013

Aj keď táto akcia nie je v našom pláne. Tono si dal námahu a napísal obsiahlu správu. Aj keď trochu oneskorene môžete si správu prečítať! Správa bola hotová už skôr, ale ja som mal čas až 23.1.2013.

47. zimný zraz KST a TOM – Oščadnica 17.-20.1.2013
Z turistov ZVL Prešov som sa zúčastnil sám, ako náhradník za člena Tatranu. Od COOP Jednoty na autobuse s Lipiančanmi odchádzame o 8:00 hod. Do Oščadnice prichádzame o 13:00 hod. Po príchode sa prezentujeme a ubytujeme v penzióne RAMI bývalého  futbalistu Žiliny a Sparty Praha Rastislava Michalíka. Máme luxusné ubytovanie po dvoch na izbe so sprchou raňajkami a večerami. Tento špás stal 75 €. K tomu ešte cestovné do Oščadnice a na trasy. Nemalo to svoje čaro školských tried, karimatiek, chrápania a „vôni“. Vo štvrtok som už žiadnu trasu nestíhal.
Organizátori pripravili deväť lyžiarskych tratí. Z toho dve 30 km jedna 20 km a 25 km   ostatné pre TOM a rekreačných turistov.  Vo štvrtok večer (17.1.)o 19:00 hod.  bolo slávnostné zahájenie na veľmi peknom námestíčku za účasti predsedu Žilinského kraja pána Blanára, starostu Oščadnice pána Plevka a celej „perepute“ organizátorov.
V piatok ráno naša skupina o 8:00 hod. odchádza na veľmi náročnú 20 km trať s 900m prevýšením - L3 (Stará Bystrica – Blatá – Malá Rača – Veľká Rača – Dedovka). V Starej Bystrici si prezeráme jediný funkčný slovenský orloj. Vyrážame peši  a po 1,5 km stupujeme do lyžiarskej stopy . Na bežkách stúpame zvážnicami na Blatá. Od Malej Rači nás riadne vyfúkalo. Na Poľskej chate pod Veľkou Račou sa občerstvujeme a cez vrchol Veľkej Rače 1236 m n.m. schádzame po zjazdovke a zvážnicami do Zadedovej. Ďalej po ceste do Dedovky, kde SKI BUSY na sťahujú do Oščadnice. Na trase bolo náročné dlhé stúpanie, v závere so silným vetrom a pri zjazde v pluhu stehná dostali zabrať.
Večer Senko vyhrával na gitare, spievalo sa do polnoci.
V sobotu skoro ráno o 6:45 hod sme odchádzali na trasu L2 (Beskydsko – Javornícku  magistrálu),
ktorú v piatok prešlo cez 400 turistov. V sobotu nás bolo okolo 200. Trasa: Semeteš – Petránky (rozhľadňa) – Chotárny kopec – Grečovci – Hotel Husárik – Rieka. Takúto nádherne upravenú trať som už dlho nešiel. Kvôli tomuto sa tu oplatilo prísť. Ratrakom bola upravená celá trať v dvoch stopách. Túto magistrálu upravujú až po Kasárne čo je asi 60 km. V rámci 40. Ročníka prechodu Javorníkmi o 8:00 hod. vyrážame. Míňame lazy s charakteristickými kopaničiarskymi drevenicami. V nádhernej stope bolo radosť isť. Tri hodiny stúpaní, zjazdov, ale bez výhľadov. Tak ako predchádzajúci deň. Po 10 km som pri prvých usporiadateľoch, ale keďže trasa je perfektne vyznačená ocitám sa vpredu sám. Dve hodiny som mal sám stopu pre seba. O 11:00 hod. som dorazil do usporiadateľského stanu pri hotely Husárik. Pri veľkom krbe sa zapisujem do pamätnej kroniky. Tu mi zapísali čas, meno, klub – bol som na „bedni“. Osušili sme si veci pri krbe a dlhým zjazdom  schádzame do dedinky Riečky. Záver zjazdu musíme „šľapať“ lebo predchádzajúci deň nám to poriadne „vypluhovali“. Prvú skupiny asi 20 turistov nás malým mikrobusom sťahujú do Oščadnice.
Večer so Štecom som bol na omši  vo veľkom obnovenom kostole v Oščadnici. Pozreli sme si aj Kalváriu. O 19:00 hod. bol znovu záver na námestí s moderátorom K. Polákom. Na „papučáku“ bolo málo miesta, tak sme odišli na penzión, kde nás zase zabával Senko.

Bol to zraz čo sa týka upravených tratí jeden z najlepších, ktoré som zažil. Počasie bolo hmlisté bez výhľadov. Sneh bol výborný – bezpečný.
V nedeľu o 10:00 hod. odchádzame domov. Do Prešova sme dorazili o 16:00 hod.